Korzyści zdrowotne ze szpinaku

Szpinak to ciemnozielone, liściaste warzywo należące do rodziny szarłatowate. Pochodząca z Azji Środkowej i Południowo-Zachodniej roślina rośnie do wysokości około 30 centymetrów. Ma lekko gorzki smak, ale jest uważany za jedną z funkcjonalnych żywności ze względu na jej składniki odżywcze, przeciwutleniacze i przeciwrakowe. Jego delikatne, chrupiące, ciemnozielone liście są używane, jako składniki w różnych kuchniach. Choć jest dostępna przez cały rok, świeże warzywa najlepiej smakują po sezonie zimowym od marca do maja.

To zielone warzywo należy do kategorii najzdrowszych produktów na bazie roślin. Poza tym, że jest bogaty w żelazo, jest jednym z głównych zasobów pigmentów, witamin, minerałów i składników odżywczych. Tak, więc jest to obiecująca żywność z szeregiem korzyści zdrowotnych.

Korzyści zdrowotne ze szpinaku

Korzyści ze szpinaku na utratę wagi:

Liście szpinaku przynoszą korzyści w redukcji wagi, ponieważ mają niską zawartość kalorii i tłuszczu. Szpinak jest bardzo odżywczy i ma dobrą, jakość rozpuszczalnego w tłuszczach błonnika. To włókno pomaga w trawieniu, zapobiega zaparciom, utrzymuje niski poziom cukru we krwi i ogranicza przejadanie się.

Przeciwnowotworowe:

Szpinak jest bogaty w flawonoidy – składnik fitoskładnikowy o właściwościach przeciwnowotworowych. W związku z tym stwierdzono, że jest on skuteczny w spowalnianiu podziału komórek w ludzkich komórkach nowotworowych żołądka i skóry. Co więcej, szpinak okazał się skuteczny w zapewnieniu ochrony przed występowaniem agresywnego raka prostaty.

Promuje zdrowie oczu:

Szpinak zawiera liczne przeciwutleniacze: luteinę i zeaksantynę, które chronią oko przed zaćmą i zwyrodnieniem plamki związanym z wiekiem. Zeaksantyna jest ważnym karotenoidem żywieniowym, który jest wchłaniany do macicy lutealnej w oczach, zapewniając lekkie funkcje filtrowania. Szpinak zawiera również witaminę A, która jest niezbędna do utrzymania zdrowych błon śluzowych i jest niezbędna dla prawidłowego wzroku.

Utrzymuje zdrowe kości:

Szpinak jest bogaty w witaminę K, która jest niezbędna do utrzymania zdrowia kości. Filiżanka gotowanego szpinaku dostarcza około 1000% dziennego spożycia witaminy K, która obniża i kontroluje nadmierną aktywację osteoklastów. Są to komórki, które pomagają w rozbiciu struktury kości w krótkim okresie czasu. Witamina K promuje także syntezę osteokalcyny, białka niezbędnego do utrzymania siły i gęstości kości. Szpinak jest dobrą alternatywą dla produktów mlecznych, ponieważ stanowi właściwy substytut wapnia, zapobiegając w ten sposób występowaniu osteoporozy. Jest to ważna dieta białkowa dla wegan, ponieważ pomaga w budowaniu tkanek mięśniowych, a także wspiera wzrost kolagenu.

Obniża nadciśnienie tętnicze:

Nadciśnienie lub wysokie ciśnienie krwi jest odpowiedzialne za wywoływanie choroby nerek, chorób serca i udaru mózgu. Spożywanie szpinaku jest korzystne w obniżaniu nadciśnienia, ponieważ niektóre z jego składników pomagają zmniejszyć stres i lęk. Składniki odżywcze w szpinaku odgrywają kluczową rolę w utrzymaniu równowagi pompy Na-K poprzez obniżenie poziomu K (potasu) w organizmie. Witamina C odgrywa również ważną rolę w obniżaniu nadciśnienia tętniczego.

Relaksuje ciało:

Szpinak utrzymuje ciało zrelaksowane i całkowicie wolne od stresu. Zawiera olbrzymie ilości cynku i magnezu, które pozwalają lepiej spać w nocy, co pozwala na skuteczniejsze leczenie. Magnez pomaga w uzupełnieniu utraconej energii w ciągu kilku sekund. Dobra, jakość snu pozwala odpocząć zmęczonym oczom, rozluźniając jednocześnie całe ciało.

Promuje zdrowie przewodu pokarmowego:

Spożywanie szpinaku sprzyja zdrowiu przewodu pokarmowego. Obecny w nim beta-karoten i witamina C chronią komórki okrężnicy przed szkodliwym działaniem wolnych rodników. Poza tym kwas foliowy zapobiega uszkodzeniom DNA i mutacjom w komórkach okrężnicy.

Post Author: 1szw

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *