Możliwe korzyści dla zdrowia wynikające ze spożycia rukoli

Rukola, jest mniej znanym warzywem krzyżowym, które zapewnia wiele takich samych korzyści, jak inne warzywa z tej samej rodziny – brokuły, jarmuż i brukselka. Liście rukoli są miękkie i mają delikatny smak. Wraz z innymi liściastymi zieleniami rukola zawiera bardzo wysoki poziom azotanów (ponad 250 miligramów na 100 gramów). Wykazano, że wysokie spożycie dietetycznego azotanu obniża ciśnienie krwi, zmniejsza ilość tlenu potrzebnego podczas ćwiczeń i poprawia wyniki sportowe.

Możliwe korzyści dla zdrowia wynikające ze spożycia rukoli

Spożywanie wszelkiego rodzaju owoców i warzyw od dawna wiązało się ze zmniejszonym ryzykiem wielu niekorzystnych warunków zdrowotnych. Wiele badań sugeruje, że zwiększenie spożycia pokarmów roślinnych, takich jak rukola, zmniejsza ryzyko otyłości, cukrzycy, chorób serca i ogólnej śmiertelności, jednocześnie promując zdrową cerę, zwiększoną energię i ogólną niższą wagę.

Właściwości lecznicze rukoli

Nowotwory

Rukola zapewnia wiele takich samych korzyści, jak brokuły, jarmuż i brukselka. Przez ostatnie 30 lat spożywanie dużej ilości warzyw krzyżowych wiązało się z niższym ryzykiem zachorowania na raka, w szczególności raka płuc i okrężnicy. Niedawno badania sugerują, że związki zawierające siarkę (sulforafan), które nadają warzywom krzyżowym ich gorzki smak, również dają im siłę do walki z rakiem. Sulforafan jest obecnie badany pod kątem jego zdolności do opóźniania lub hamowania raka z obiecującymi wczesnymi wynikami związanymi z nowotworami czerniaka, przełyku, gruczołu krokowego i trzustki.

Naukowcy odkryli, że sulforafan może hamować enzym deacetylazę histonową (HDAC), o której wiadomo, że bierze udział w progresji komórek nowotworowych. Zdolność do zatrzymania enzymów HDAC może sprawić, że żywność zawierająca sulforafan będzie potencjalnie potężnym elementem leczenia raka w przyszłości. Łatwo rozpoznawalne warzywa kapustne to brokuły, kalafior, brukselka, jarmuż, rzepa i kapusta, a także mniej znana rukola, Zawiera ona również chlorofil, który, jak wykazano, skutecznie blokuje rakotwórcze działanie amin heterocyklicznych wytwarzanych podczas grillowania potraw w wysokiej temperaturze.

Zapobieganie osteoporozie

Niskie spożycie witaminy K wiąże się z wyższym ryzykiem złamania kości. Odpowiednie spożycie witaminy K poprawia zdrowie kości, działając, jako modyfikator białek macierzy kostnej, poprawiając wchłanianie wapnia i zmniejszając wydalanie wapnia z moczem. Rukola przyczynia się również do zwiększenia codziennego zapotrzebowania na wapń, zapewniając 64 miligramów w 2 filiżankach.

Cukrzyca

Zielone liściaste zawierają przeciwutleniacz znany, jako kwas alfa-liponowy, który, jak wykazano, obniża poziom glukozy, zwiększa wrażliwość na insulinę i zapobiega zmianom wywołanym stresem oksydacyjnym u pacjentów z cukrzycą. Badania nad kwasem alfa-liponowym wykazały również zmniejszenie obwodowej i autonomicznej neuropatii (uszkodzenie nerwów) u chorych na cukrzycę. Jednak w większości badań stosowano dożylny kwas alfa-liponowy, więc nie ma pewności, czy konsumowanie go wywoła takie same korzyści.

Ćwiczenia i wyniki sportowe

Wykazano, że suplementacja diety azotanem w postaci soku z buraków poprawia natlenienie mięśni podczas ćwiczeń. Sugeruje to, że zwiększone spożycie azotanów w diecie może zwiększyć tolerancję wysiłku podczas długoterminowych ćwiczeń wytrzymałościowych. Niektórzy badacze uważają, że może to poprawić, jakość życia osób cierpiących na choroby sercowo-naczyniowe, układu oddechowego lub metaboliczne, które uważają aktywność codziennego życia za fizycznie trudną z powodu braku utlenowania.

Sok z buraków poprawił wydajność o 2,8 procent (11 sekund) w 4-kilometrowej próbie czasowej na rowerze i o 2,7 procent (45 sekund) w próbie na czas 16,1 km. Buraki to tylko jedno z wielu warzyw o wysokiej zawartości azotanów. Zielone warzywa takie jak rukola są jednymi z najlepszych źródeł.

Post Author:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *