W jaki sposób walczyć z uciążliwym chrapaniem?

Noc spędzona w towarzystwie chrapiącej osoby, może być niezwykle trudna. Niestety część osób (zwłaszcza tych samotnych) nie wie bądź nie zdaje sobie sprawy z tego jak chrapanie może być uciążliwe. Problem ten jest domeną mężczyzn. Szacuje się, że około 80% chrapiących osób to właśnie panowie. Kobiety stanowią w tym przypadku znacznie mniejszą część jednak problem ten również może je spotkać i dzieje się to najczęściej po okresie menopauzy.

Czym właściwie jest chrapanie?

Głośne i nie do końca przyjemne dźwięki dobiegające z gardła podczas snu to nic innego jak wynik zapadania się miękkich tkanek w tylnej części gardła a także niskiego przepływu powietrza przy oddychaniu. Skutkuje to wprawieniem w drgania języka i gardzieli, które w konsekwencji wydają dźwięki o głośności sięgającej nawet kilkadziesiąt decybeli. O ile chrapanie nie idzie w parze z tzw. bezdechem sennym to nie jest to objaw żadnej z groźnych dla zdrowia chorób.

W jaki sposób poradzić sobie z chrapaniem samemu?

Najczęściej chrapaniem jest wynikową niewłaściwego stylu życia. Na szczęście nie trzeba od razu wpadać w panikę i wybierać się do lekarza. Problem ten można w pierwszej kolejności spróbować wyeliminować domowymi sposobami.

Inna pozycja podczas snu

Chrapiące osoby najczęściej śpią w pozycji „na wznak”. Pozycja ta powoduje jednak, że język opada nieco do tyłu a usta zostają otwarte przez co zwęża się kanał nosogardła co powoduje właśnie chrapanie. Zminimalizować chrapanie może pomóc pozycja na boku bądź na brzuchu. W uzyskaniu dobrego snu pomoże także odpowiednio dobrany materac.

Dobra poduszka

Kolejną kwestią przy chrapaniu jest dobór poduszki. Powinna być ona dobrana do ciała oraz ulubionej pozycji snu. Zadanie  poduszki jest bowiem odpowiednie podparcie głowy, szyi a także kręgosłupa. Dobrym wyborem będzie taka, która lekko podnosi głowę. Przy chrapaniu często polecana jest poduszka anatomiczna czyli taka, która dopasowuje się do kształtu głowy.

Niedrożne drogi oddechowe

Chrapanie pojawiające się okresowo może być spowodowane właśnie niedrożnymi drogami oddechowymi. Dolegliwości takie jak katar, powiększone migdałki czy zapalenie zatok zmuszają do oddychania przez usta co może być bezpośrednim powodem chrapania. Dlatego też zalecane jest aby przed samym snem dokładnie wyczyścić drogi oddechowe. Dobrym rozwiązaniem będzie także skropienie pościeli kilkoma kropelkami olejku eukaliptusowego.

Używki

Stosowanie wszelkiego rodzaju używek może spowodować chrapanie. Nikotyna odpowiedzialna jest bowiem za odkładanie się śliny w krtani i tchawicy, przez co gardło jest podrażnione a przy śluzówkach pojawia się obrzęk. Alkohol zwiotcza mięśnie języka i gardła dlatego też, dobrze zrezygnować z niego co najmniej 2-3 godziny przed snem. Podobne działanie jak alkohol mają również leki uspokajające i nasenne. Przy problemie z uporczywym chrapaniem warto więc wyeliminować je z życia na tyle na ile jest to oczywiście możliwe.

Zbyt duża ilość tkanki tłuszczowej

Chrapanie wywoływać może także zbyt duża ilość tkanki tłuszczowej, która odkłada się w okolicach gardła. Powoduje ona duży ucisk dróg oddechowych znacząco utrudniając nabieranie powietrza. Dieta a także ćwiczenia fizyczne powinny znacząco zmniejszyć ten problem.

Zioła i tabletki

W walce z chrapaniem pomóc mogą zioła. Warte uwagi jest mięta pieprzowa, melisa, gorzknik czy też ziele tymianku. Stosować można je do inhalacji bądź jako naparów. Chrapanie zredukować pozwolą także specjalne środki dostępne w aptekach bez recepty.

Przygotowanie sypialni i zadbanie o odpowiedni sen

Najodpowiedniejsza temperatura sypialni to 18-21 stopni Celsjusza natomiast wilgotność to 40-60%. Przy odpowiednim śnie pomaga także częste wietrzenie sypialni. Dorosły człowiek powinien przesypiać około 7-8 godzin każdej doby. Przed samym snem warto zadbać o wyciszenie się.

Temat chrapania oraz radzenia sobie z nim dogłębnie poruszany jest na stronie sposobynachrapanie.pl

Kiedy należy udać się do lekarza?

Jeśli żaden z powyższych sposobów nie przyniósł ulgi wtedy bezzwłocznie należy udać się do lekarza specjalisty czyli w tym przypadku laryngologa. Przyczyną takiego stanu rzeczy mogą być przerośnięte migdałki, krzywa przegroda nosowa czy też polipy obecne w nosie. W tych przypadkach wystarczy zabieg chirurgiczny, który powinien w całości wyeliminować problem. W przypadku bezdechu sennego zastosować można na ten przykład specjalistyczną maskę na noc. Warto pamiętać, że to rozwiązanie nie sprawi, że problem przestanie istnieć. Może jednak ono sprawić, że będzie w znacznym stopniu mniej uciążliwe. Do całkowitego pozbycia się chrapania na stałe niezbędny będzie również zabieg chirurgiczny.

Chrapanie niestety może być dużym problemem dla samej osoby chrapiącej jak i dla jej otoczenia. Na szczęście jest to dolegliwość, z którą można sobie jak najbardziej poradzić. Dobrą informacją z pewnością jest fakt, że w większości przypadków proces eliminacji chrapania może odbyć się całkowicie z poziomu domu i nie wymagana będzie wizyta u specjalisty.

Post Author:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *